Üdvözöljük a

Vállalkozói Akadémia a kamarában - A szolgáltató adóhivatal és a szolgáltató kamara a vállalkozók tisztánlátását próbálja segíteni

honlapján!

-

Vállalkozói Akadémia a kamarában - A szolgáltató adóhivatal és a szolgáltató kamara a vállalkozók tisztánlátását próbálja segíteni

Szerző: Czirbik Milán | 2018. április 25.

Az adórendszeren belüli és kívüli támogatások elszámolása és bevallása, a kezdő vállalkozások támogatása, mentorálása, valamint az E-ügyintézés és a cégkapu – ez a három téma szerepelt a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara és a NAV közös rendezvénysorozata, a Vállalkozói Akadémia legutóbbi összejövetelén a kamara székházában. Dr. Skultéti Éva, a HBKIK főtitkára köszöntőjében azt hangsúlyozta, hogy a szolgáltató adóhivatal és a szolgáltató kamara ezzel a rendezvénnyel is a vállalkozók tisztánlátását próbálja segíteni. Hiszen már a folyamat legelején is könnyű elcsúszni, ezért érdemes minden információt begyűjteni.

De minimis

 

Az adórendszeren belüli és kívüli támogatások elszámolása és bevallása kapcsán elhangzott, hogy az EU-ban egy adott állam nagyon szigorú feltételekkel támogathatja a saját vállalkozóit, gazdaságát. A versenytorzítás megelőzése érdekében bevezettek olyan támogatási kategóriákat, amiket bizottsági rendeletben szabályoznak (ezek az úgynevezett de minimis, azaz csekély összegű támogatások).  Ezeket a támogatásokat a vállalkozók közvetlenül, pályázat útján nyerhetik el, illetve közvetett módon, valamilyen adójogszabályon keresztül is hozzájuthatnak. A támogatásokat magán- és nem magánszemélyek egyaránt érvényesíthetik, bizonyos feltételek mellett.

 

Mentor program

 

A NAV idén bevezetett mentor programjának az a célja, hogy a kezdő vállalkozásoknak segítsen kialakítani a helyes adózási gyakorlatot. Az akadémián elhangzott, hogy a lehetséges mentoráltak körébe a 2017. 12. 31-ét követően jogelőd nélkül létrejövő egyéni és társas vállalkozók, ügyvédi irodák, szabadalmi ügyvivő irodák, valamint civil szervezetek kerülhetnek be. A mentorálás nem terjed ki az őstermelőkre és az adószámos magánszemélyekre. A programban való részvétel önkéntes és ingyenes, egyszerű regisztrációhoz kötött. Regisztrálni az Ügyfélkapu vagy Cégkapu segítségével, az úgynevezett eBEV portálon keresztül lehet. A mentorálás időtartama 6 hónap, ez idő alatt az adózó bármikor dönthet arról, hogy regisztrál a programba vagy kilép belőle. A mentorálás keretében a NAV a kezdő vállalkozásokkal az alakulástól számított 30 napon belül felveszi a kapcsolatot, írásban tájékoztatja őket a kezdeti és a majdani lépésekről, és személyes kapcsolatot kezdeményez a mentorálttal. A mentorok kiemelt figyelmet fordítanak ezen adózók hibás bevallásainak a javítására, feldolgozására, de segítenek például kérelmek megírásában is.

 

E-ügyintézés

 

Az idei évtől a gazdálkodó szervezetek és az állami szervek közötti kapcsolattartás már csak elektronikus úton, a Cégkapun keresztül valósulhat meg. Ez egy olyan elektronikus postafiók, ahol az adott cég hivatalos levelezése egy helyen található meg, és csak az arra jogosultak férhetnek hozzá. Minden gazdálkodó szervezet egy Cégkapuval rendelkezhet, ahhoz egy cégkapu-megbízott tartozhat, aki azonban további személyeknek adhat jogosultságot az e-ügyintézésre. A cégkapunak számos előnye van: gyorsabb általa az ügyintézés, csökkennek az adminisztrációs terhek és a költségek, a küldemények kézbesítése egyszerűbb, az ügyintézés nem helyhez kötött. Az e-ügyintézés a természetes személyeknek nem kötelező, viszont kiváló lehetőség. Nekik az Ügyfélkapu kínál hasonló előnyöket, mint a vállalkozásoknak a Cégkapu. Az ügyfélkapu-regisztrációhoz mindössze személyazonosító igazolványra és érvényes email-címre van szükség – tudták meg a Vállalkozói Akadémia hallgatói a téma szakavatott előadóitól.