Európai Unió Tanácsa-fogyasztóvédelmi attasék megvitatták a szervezett utazási formákról szóló irányelv legfontosabb politikai kérdéseit

Szerző: Szombat Réka | 2015. március 26.

2015. március 10-én tartotta a legutóbbi ülését a fogyasztóvédelmi munkacsoport, ahol a fogyasztóvédelmi attasék megvitatták a szervezett utazási formákról szóló irányelv legfontosabb politikai kérdéseit. A három legfontosabb politikai kérdés az utazási csomag, az igény szerint összeállított utazási formák definíciója valamint a fizetésképtelenségi szabályok voltak. Az irányelv szerepel a Versenyképességi Tanács napirendjén, az elnökség célja, hogy júniusig létrejöjjön az irányelvről a politikai megállapodás az EP-vel.

Az utazási csomag definíciója kapcsán az elnökség három opciót dolgozott ki. Mindhárom opció az EP javaslatára épül, így utazási csomagnak minősülnének a „click-through” utazási szolgáltatások. A „click-through” utazási csomagok azok az utazási csomagok, amelyeknél az utas ugyan különböző utazásszervezőktől, de összekapcsolt online foglalási eljárásban vásárolja meg a csomag egyes elemeit úgy, hogy az egyes utazásszervezők között az utas személyes adatai továbbításra kerülnek az első foglalást követő 24 órán belül. A három opció közötti döntő különbség az utazásszervezők között továbbírásra kerülő személyes adatok köre és azok meghatározása között van. A tagállamok többsége ellenzi, hogy a „click-through” szolgáltatások az utazási csomag definíciója alá tartozzanak, de végső esetben a B. opciót el tudják fogadni. Magyarország is a B. opciót támogatta, amely szerint az utas nevének és az utazás lefoglalásához szükséges egyéb adatoknak a továbbítására van szükség a kereskedők közötti ahhoz, hogy egy utazási csomag „click-through” utazási csomagként tartozzon az irányelv hatálya alá.

 

Az igény szerint összeállított utazási formákra is kiterjed az irányelv hatálya, de a definíció kapcsán voltak ellentétek az EP és a Tanács között. Abban megállapodás született, hogy olyan utazási formák tartoznak ebbe a kategóriába, amelyek legalább két utazási szolgáltatási elemet foglalnak magukban, és ahol az utas külön-külön köt szerződést az egyes kereskedőkkel, de egy közvetítő utazásszervező szolgáltatásának igénybevételével. Ennél az utazási formánál is továbbításra kerülnek az utas személyes adatai a kereskedők között. Megállapodás született a tagállamok között, hogy a személyes adatok átadása az első szerződés megkötését követő 24 órán belül meg kell hogy történjen. Amennyiben ennél hosszabb idő telik el, már nem tartozik a szolgáltatás az irányelv hatálya alá. Magyarország is támogatta, hogy 48 óra helyett 24 óra alatt kerüljön sor az adattovábbírásra.

 

A fizetésképtelenségi szabályoknál az EP javasolta, hogy amennyiben lehetséges és nem jelent aránytalan költségeket az utazásszervező számára, az utazásszervező legyen köteles az utasnak felajánlani az utazás folytatását. Magyarország és a többi tagállam is támogatta ezt az EP javaslatot.

 

Amennyiben a fenti tájékoztatóval kapcsolatban bármilyen kérdése lenne, keresse Boldizs József kollégánkat ajozsef.boldizs@nfm.gov.hu e-mail címen

 

forrás: Mindennapi Fogyasztóvédelem, Budapesti Békéltető Testület kiadványa